Alle virksomheter som jevnlig sysselsetter 5 eller flere ansatte, skal etter Arbeidsmiljølovens kap. 2A ha utarbeidet interne varslingsrutiner. Rutinene skal utarbeides i samarbeid med de ansatte og deres tillitsvalgte. Rutinene skjerpes inn med virkning fra 01.01.2020, og pålegger arbeidsgivere bl.a. å aksjonere innen rimelig tid dersom det kommer et varsel.

Hva er varsling?

Varsling er å si ifra til andre om mulige kritikkverdige forhold i virksomheten, som skal gjøres på forsvarlig vis. Virksomhetens generelle ytringsklima kan være avgjørende for om et varsel blir fremsatt eller ikke, og kan ha stor betydning for hvordan ytringer om kritikkverdige forhold blir håndtert. Begrepet «kritikkverdige forhold» er forsøkt tydeliggjort i justert lovtekst, og omhandler bl.a. (men ikke uttømmende):

  • Fare for liv eller helse
  • Fare for klima eller miljø
  • Korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet
  • Myndighetsmisbruk
  • Uforsvarlig arbeidsmiljø
  • Brudd på personopplysningssikkerheten

Hva er kritikkverdige forhold?
Det fremgår av Arbeidsmiljøloven at arbeidstaker har rett til å varsle om «kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet». Kritikkverdige forhold kan være svært ulike omstendigheter, men virksomhetenes ytringsklima vil ha betydning også når det gjelder arbeidet med etterlevelse av andre sider av arbeidsmiljøloven enn varslingsreguleringen. Det vil for eksempel ha betydning for samarbeid og medvirkning i virksomheten og dermed virksomhetens evne til å ivareta lovens krav om et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.

Krav til varsling og behandlingsrutiner
Varslingsrutinene skal være skriftlige og ha et visst minimum av innhold. Således skal bl. a. fremgangsmåten for arbeidsgivers saksbehandling beskrives i rutinen, herunder mottak, behandling og oppfølging av varslingen.

Ta kontakt med Advokat Anders Venemyr, som kan gi råd og vink om hvordan virksomheten enklest kan innrette seg med hensyn til å etterleve lovens krav om en varslingsordning.

Telefon: 90 20 77 55

Epost: av@sandvikaadvokat.no

Vi bistår med:

  • Utforme tilpassede varslingsrutiner som også beskriver hvordan varsling skal håndteres og følges opp.
  • Være et eksternt mottak, slik at man sikrer uavhengighet og profesjonalitet i oppfølgingen, også med tanke på å sikre den enkeltes personvern.
  • Følge opp varslingssaker generelt gjennom mandatutforming og undersøkelser i tråd med anerkjente rammeverk.
  • Gi innspill til rutiner og prosedyrer som sikrer etterlevelse av relevante lov- og forskriftskrav.
Lyst på rådgivning? Kontakt oss!

Bli oppringt av en av våre eksperter

Navn*

Epost*

Telefon

Din henvendelse

Alle henvendelser er underlagt taushetsplikt


4. desember 2019 in Bygg og entreprise, Fast eiendom, Mekling, Tvisteløsning, mekling og prosedyre

Mekling i nabosaker

Mekling i nabosaker Høye tujahekker, kapping av trær, uklare grenser og veirett til besvær. Lite vekker så mye harme som nabosaker. Men det blir fort ubehagelig å være i konflikt... Read More
25. november 2019 in Arbeidsliv, Avtaler og kontraktsrett, Bygg og entreprise, Familie, arv og skifterett, Fast eiendom, Mekling, Tvisteløsning, mekling og prosedyre

Mekling som alternativ tvisteløsning

Mekling som alternativ tvisteløsning Mekling er en alternativ måte å løse tvister på hvor en nøytral og uavhengig tredjepart hjelper partene å finne frem til en god løsning. Det er... Read More
4. september 2019 in Fast eiendom

Medlemsfordelsavtale med Huseiernes Landsforbund

Medlemsfordelsavtale med Huseiernes Landsforbund Sandvika Advokatkontor DA har inngått en medlemsfordelsavtale med Huseiernes Landsforbund! Avtalen innebærer rabatt for medlemmer av Huseiernes Landsforbund som kontakter Sandvika Advokatkontor. Sandvika Advokatkontor DA er... Read More
3. september 2019 in Bygg og entreprise, Fast eiendom

Problemer med håndverkeren

Problemer med håndverkeren? Tre av fire husholdninger i Norge eier sin egen bolig. Vi bruker store summer på oppussing hvert år, og det er mange som engasjerer håndverkere. Hva gjør... Read More