Alle virksomheter som jevnlig sysselsetter 5 eller flere ansatte, skal etter Arbeidsmiljølovens kap. 2A ha utarbeidet interne varslingsrutiner. Rutinene skal utarbeides i samarbeid med de ansatte og deres tillitsvalgte. Rutinene skjerpes inn med virkning fra 01.01.2020, og pålegger arbeidsgivere bl.a. å aksjonere innen rimelig tid dersom det kommer et varsel.
Hva er varsling?
Varsling er å si ifra til andre om mulige kritikkverdige forhold i virksomheten, som skal gjøres på forsvarlig vis. Virksomhetens generelle ytringsklima kan være avgjørende for om et varsel blir fremsatt eller ikke, og kan ha stor betydning for hvordan ytringer om kritikkverdige forhold blir håndtert. Begrepet «kritikkverdige forhold» er forsøkt tydeliggjort i justert lovtekst, og omhandler bl.a. (men ikke uttømmende):
- Fare for liv eller helse
- Fare for klima eller miljø
- Korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet
- Myndighetsmisbruk
- Uforsvarlig arbeidsmiljø
- Brudd på personopplysningssikkerheten
Hva er kritikkverdige forhold?
Det fremgår av Arbeidsmiljøloven at arbeidstaker har rett til å varsle om «kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet». Kritikkverdige forhold kan være svært ulike omstendigheter, men virksomhetenes ytringsklima vil ha betydning også når det gjelder arbeidet med etterlevelse av andre sider av arbeidsmiljøloven enn varslingsreguleringen. Det vil for eksempel ha betydning for samarbeid og medvirkning i virksomheten og dermed virksomhetens evne til å ivareta lovens krav om et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
Krav til varsling og behandlingsrutiner
Varslingsrutinene skal være skriftlige og ha et visst minimum av innhold. Således skal bl. a. fremgangsmåten for arbeidsgivers saksbehandling beskrives i rutinen, herunder mottak, behandling og oppfølging av varslingen.
Ta kontakt med Advokat Anders Venemyr, som kan gi råd og vink om hvordan virksomheten enklest kan innrette seg med hensyn til å etterleve lovens krav om en varslingsordning.
Telefon: 90 20 77 55
Epost: av@sandvikaadvokat.no